dimarts, 29 de novembre del 2016

Constitució del Plenari dels Infants i dels Adolescents de Lleida.6è


 El Plenari és un òrgan consultiu, participatiu i representatiu que funciona des del 1998 i treballa per als infants i els joves de la ciutat.
El paer en cap, Àngel Ros, ha presidit aquesta tarda el Plenari dels Infants i Adolescents de Lleida per aquest curs, destacant en el seu parlament la contribució del món educatiu al progrés de la societat. L’alcalde ha afirmat que en el procés educatiu hi participen l’escola, la família i la ciutat i ha assenyalat que “els països més rics són aquells que compten amb persones més ben formades i educades” i ha insistit en què l’educació és la base del progrés d’una societat. Ros ha recordat que aquesta setmana passada ha estat a Lleida el psicopedagog Francesco Tonucci, capdavanter en mecanismes de participació dels nens i les nenes i en aportacions a la pedagogia. 

 El Consell dels Infants continuarà participant en l’activitat transversal ‘l’EnigmaDrets!’, el concurs per descobrir els enigmes verbals relacionats amb la ciutat de Lleida. Amb aquest propòsit, cada mes es penjarà l’enigma a la web del Consell d’Infants, donant una setmana determini per esbrinar i respondre l’enigma. Els/les tres primers classificats tindran premi. 

La tinent d’alcalde i regidora d’Educació, Montse Parra, ha acompanyat l’alcalde i ha posat en relleu l’oportunitat única que tenen els nois i les noies i adolescents per treballar per un projecte vinculat a la ciutat.

La sala Jaume Magre ha acollit la constitució del Plenari, un òrgan consultiu, participatiu i representatiu que funciona des de l’any 1998, treballant diferents temes d’interès per als infants i joves de la nostra ciutat. Durant l’acte s’ha projectat el vídeo del treball del curs passat “La convivència no es cuina sola” i els membres del Consell de Joves han exposat el treball a fer durant el curs i la seva experiència.

El Plenari dels Infants i Adolescents està format per dos Consells diferents: El Consell d’Infants, constituït per representants de 5è i 6è de primària, i el Consell de Joves, per nois i noies de Secundària. Aquest curs participen en el Consell de Joves 51 alumnes representants de 15 centres educatius: Institut La Mitjana, Institut Joan Oro, Institut Josep Lladonosa, Col·legi Lestonnac, Institut Manuel de Montsuar, Col·legi FEDAC, Col·legi El Carme, Col·legi Episcopal, Institut Guindàvols, Col·legi Sagrada Família, Col·legi Maristes Montserrat, Institut Màrius Torres, Col·legi Santa Anna, Institut Maria Rúbies i Institut Castell dels Templers.

El Consell d’Infants el formen 52 membres de 15 escoles: Parc de l’Aigua, Països Catalans, Col·legi Maristes-Montserrat, Col·legi Sagrada Família, Escola Francesco Tonucci, Escola Frederic Godàs, Escola Joan Maragall, Escola Pardinyes, Escola Pràctiques II, Escola Riu Segre, Escola Camps Elisis, Escola Princep de Viana, Escola Joan XXIII i Col·legi Lestonnac i Escola Magí Morera.


L’objectiu del Plenari dels Infants i Adolescents és crear un espai de trobada i reflexió on els infants i joves se sentint protagonistes i participin de manera activa en diferents temes de la ciutat, generant un context que permeti la participació ciutadana per part dels infants de cicle superior de primària i joves entre 12 i 16 anys.

La Constitució del Plenari és la primera presa de contacte i ha servit per presentar el curs, establint les pautes de funcionament i la dinàmica general pels dos Consells. El dels Infants es trobarà de manera ordinària cada primer dijous de cada mes, a les 17.30 h, en una dependència municipal; mentre que dels Joves es reunirà cada segon dimecres de mes, a les 17.30 h.

Cada curs, el Plenari tria un tema sobre el qual debatre, donar la seva opinió i fer diferents propostes de millora.

Pel que fa al Consell de Joves, l’Eix vertebral del treball d’aquest curs dóna continuïtat a una de les tasques, que aquest òrgan ja va iniciar el curs passat. Sota el títol d’’El Plenari compleix’, la tasca consistirà a fer un replantejament sobre el mateix Consell i sobretot veure com la seva funció pot influir en la ciutat i com es pot fer més visible. En definitiva, treballar la participació.

Aquest curs, tots els nois i noies dels centres participants en el Consell de Joves podran seguir participant en el projecte d’aprenentatge-servei, ‘S TIC JOVE’, l’objectiu del qual és afavorir les relacions intergeneracionals, mitjançant l’aprenentatge i reflexió de les noves tecnologies. Els nois i les noies S TIC Joves es troben amb diferents grups de gent gran de la ciutat per explicar i reflexionar sobre temes de seguretat, i utilitat de les xarxes socials i compartir una estona.

També es continuarà treballant amb el projecte d’aprenentatge-servei: ‘Xperimenta’, on els joves expliquen i mostren petits experiments científics mitjançant el joc. L’objectiu és atansar el món de la ciència als infants de les ludoteques.

La novetat d’aquest curs és el projecte ‘GUIATART’. Aquesta proposta d’activitat de APS pretén que els nois i noies donin a conèixer un museu de la ciutat a la gent gran i als infants. L’objectiu és atansar el món de l’art en general i les exposicions en particular als joves, alhora que aquests siguin el vehicle transmissor per fer el mateix amb els infants i la gent gran.

Els participants es convertiran en veritables ‘Explainers’, dinamitzant alguna activitat que prèviament ja s’haurà treballat en la formació. Es planteja, d’aquesta manera, un repte a l’alumnat: dissenyar una visita guiada i dur-la a terme.

Una altra finalitat important és que els joves participants en el projecte entenguin i participin de manera directa en el funcionament del museu. Des d’aquest vessant, també s’obrirà la possibilitat de realitzar el servei més directament vinculat a les tasques del museu per als joves que així ho desitgin.

Pel que fa al Consell dels Infants, la proposta d’aquest curs –‘Guiat per Lleida'. La ciutat amb ulls d’infants’- és reflexionar sobre el valor de la participació i el seu significat. Al mateix temps, s’aniran incorporant totes les propostes i iniciatives que puguin sorgir dels mateixos nens i nenes, intentant descobrir què agrada més de la ciutat als infants, pe tal de continuar elaborant una guia turística dissenyada per ells mateixos i dirigida a altres infants que no coneixen la ciutat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada