El divendres dia, 21 d’octubre, els i les alumnes de sisè curs de l’escola
Frederic Godàs vam realitzar una sortida a la ciutat de Barcelona. Allí, vam
visitar el museu de ciència “Cosmocaixa”
i el temple de la Sagrada Família.
Durant el
matí, vam endinsar-nos en el món fascinant de la neurona a la intel·ligència,
partint dels continguts que havíem treballat a l’àrea de medi a l’escola. Així
com també, vam fer èmfasi en què les
neurones són les principals cèl·lules del sistema nerviós. Gràcies a aquest
sistema, els animals són éssers intel·ligents i són capaços de percebre els
canvis a l’entorn i actuar en conseqüència amb l’objectiu d’anticipar la
incertesa per continuar viu.
Vam recordar
les tres parts de la neurona: la soma (cos neuronal), l’axó (la prolongació
llarga i poc ramificada) i les dendrites (les prolongacions del soma molt
ramificades). La soma i la primera part de l’axó integren i processen la
informació que capten les dendrites. L’axó i les seves terminacions transmeten
el missatge resultant a altres cèl·lules.
També vam
aprofundir en l’evolució del sistema nerviós. Durant els darrers 500 milions
d’anys d’evolució, des de les meduses fins als humans, el sistema nerviós ha
augmentat de mida, així com el número i en la diversitat de neurones, i ha
desenvolupat estructures cada cop més complexes i especialitzades. Per acabar,
al Cosmocaixa, vam poder observar diferents cervells d’ésser vius. Els humans
són els més intel·ligents. Entre altres coses, el cervell ens permet ser
conscients de la nostra pròpia existència.
La darrera
part de la visita al museu, en la nostra visita guiada, va consistir en
conèixer els diferents tipus d’intel·ligència. La intel·ligència d’un ésser és
la capacitat de processar la informació i ajuda a mantenir la independència
respecte de la incertesa de l’entorn i per tant, ajuda a continuar viu en
aquest món. Vam veure que la intel·ligència té graus, però que no es pot
mesurar amb un sol paràmetre, com passa amb el pes i la talla. Les seves
prestacions depenen de l’organització del cervell i de la complexa estructura
dels seus circuits neuronals. El cervell humà, per exemple, amb uns 1.400 gr de
pes i 1011 sinapsis, és l’òrgan més complex i intel·ligent que
coneixem.
Podem
distingir les següents intel·ligències: la rígida (de les formigues), la
flexible (del pop), la d’adaptativa (del gos) i la simbòlica (de l’home).
Ens quedem
amb la intel·ligència simbòlica de l’home. Es diu que el coneixement abstracte
és l’assoliment de la intel·ligència que anticipa millor la incertesa. Amb
aquest coneixement es pot plantejar i projectar. Els humans, sobretot a partir
de l’Homo sapiens, inventen i fan servir símbols per ampliar la seva memòria i
per comunicar-se. El llenguatge humà ha evolucionat com un instrument extraordinàriament
flexible per representar mentalment objectes, situacions o idees amb
independència del context. La capacitat d’abstracció ens permet imaginar i
representar la realitat mitjançant símbols. Així construïm la forma de
coneixement més potent per lluitar contra l’atzar. A ella es dedica tot el
museu que vam visitar, a la ciència.
Per la tarda, els i les alumnes de 6è, varem anar a visitar la basílica de la Sagrada Família, temple cristià més gran del món que s'està construint i que la data per la seva finalització serà l'any 2026, coincidint amb el centenari de la mort del seu principal arquitecte Antoni Gaudí.
Els i les alumnes van quedar impressionats per tota la seva grandària, llum i la simbologia que té.
Tal com diu,
Jordi Faulí, arquitecte director: “Les torres de pedra que Gaudí dibuixà
s’elevaran cap al cel i seran les construccions més grans del món amb pedra
tesada. El resultat final serà un extraordinari conjunt plàstic, canviant
segons el punt de vista i el moment del dia”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada