dimarts, 2 de maig del 2017

Les proves de competències bàsiques 6è



Què són les Competències Bàsiques (CCBB)?
Per novè any consecutiu, es fa una prova que avalua les competències i coneixements bàsics que ha d'haver adquirit l'alumnat al final de l'educació primària per poder seguir amb normalitat el currículum previst per a l'ESO.
Quan s’aplica la prova?
La prova s'aplica:

Els dies 4 (dijous) i 5 (divendres) de maig de 2017, al matí.
  • En quatre sessions, dues cada matí:
    • El dijous dia 4: matemàtiques i llengua catalana (i aranès)
    • El divendres dia 5: llengua estrangera i llengua castellana
  • Cada sessió té una durada de 60 minuts.
  • S'aplica de manera simultània a tots els centres que imparteixen educació primària de Catalunya.

Les proves en competència lingüística en llengua catalana i castellana (i llengua occitana aranesa) avaluen:
  • La comprensió lectora mitjançant ítems tancats que avaluen els processos d'obtenció d'informació, d'interpretació i de reflexió.
  • L'expressió escrita mitjançant ítems tancats de competència lingüística (lèxic i morfosintaxi) i mitjançant una composició escrita on s'avaluen els aspectes formals (lletra,espais, marges), la competència discursiva (coherència i adequació) i la competència lingüística (lèxic, ortografia i morfosintaxi).
  • L'ortografia també s'avalua mitjançant un dictat, en el qual s'han d'escriure paraules en uns espais buits.

La prova de competència lingüística en llengua estrangera avalua:
  • La comprensió lectora i la comprensió oral mitjançant ítems tancats que avaluen els processos d'obtenció d'informació i d'interpretació.
  • L'expressió escrita, amb l'elaboració d'una breu producció, pautada i contextualitzada.  Es mesura la competència discursiva (coherència i adequació, guiades pel plantejament de l'activitat) i la competència lingüística (lèxic, morfosintaxi, ortografia de nivell bàsic).

La prova de competència matemàtica avalua:
  • L'habilitat de l'alumnat per comprendre, utilitzar i relacionar els números, produir i interpretar diferents tipus d’informació matemàtica, aplicar coneixements sobre aspectes quantitatius i espacials de la realitat, entendre i resoldre problemes i situacions relacionats amb la vida quotidiana i justificar els resultats obtinguts. Ho fa amb ítems referits a:
    • Numeració i càlcul
    • Espai, mesura i representació gràfica de dades
    • Relacions i canvi
Com s'estructura la prova?
La prova està formada per quatre quaderns: competència lingüística en llengua catalana, competència lingüística en llengua castellana, competència lingüística en llengua estrangera i competència matemàtica. L'alumnat de la Vall d'Aran té un quadern de competència lingüística en aranès.

Els quaderns de competència lingüística en llengua catalana, castellana i llengua occitana aranesa avaluen la comprensió lectora mitjançant textos de tipologia diversa (narratius, expositius, etc.). Els quaderns contenen:
    • Un dictat on han d'escriure paraules en els espais buits.
    • Ítems tancats sobre dos textos per avaluar la comprensió lectora.
    • Ítems tancats per avaluar la competència lingüística (lèxic i morfosintaxi).
    • Una redacció.

El quadern de competència lingüística en llengua estrangera (anglès o francès) conté:
    • Ítems tancats sobre dos textos orals per avaluar la comprensió oral.
    • Ítems tancats sobre dos textos escrits per avaluar la comprensió lectora.
    • Una redacció.

El quadern de competència matemàtica conté activitats que parteixen d'estímuls o situacions-problema que impliquen el domini del llenguatge i del raonament matemàtic i de diferents tipus de contingut del currículum de l'àrea de matemàtiques. S'avalua:
  • Càlcul directe, problemes de resposta immediata, justificacions a respostes donades. Amb aquestes activitats s'avaluen els aspectes relacionats amb la numeració i el càlcul.
  • Perímetres i superfícies de figures planes, elements de figures tridimensionals, comprensió de gràfics associats a taules. Amb aquestes activitats s’avaluen els aspectes relacionats amb l'espai, la mesura i la representació gràfica de dades.
  • Percentatges relacionats amb situacions quotidianes, equivalències i regularitats en sèries. Amb aquestes activitats s'avaluen els aspectes relacionats amb les relacions i el canvi.
Què pretén aquesta prova?

Amb aquesta prova, el Departament i cada centre d'educació primària podrà disposar d'informació acurada sobre la marxa de tot l'alumnat en un moment clau de la seva escolaritat segons un instrument de mesura homogeni. La prova ha de servir, també, perquè cada centre pugui corregir els punts febles i potenciar els punts forts a partir de la major autonomia que permet la Llei d'educació de Catalunya. L'objectiu final és millorar els resultats de l'alumnat i afavorir el seu pas a l'educació secundària.

Aquesta és una actuació en el camp de l'avaluació educativa que fa clarament un pas endavant en l'avaluació dels resultats de l'educació en una etapa educativa fonamental per a l'itinerari formatiu de l'alumnat i que ha d'esdevenir una eina útil per a l'avaluació formativa dels centres i del conjunt del sistema educatiu.

L'avaluació de sisè d'educació primària:
  • És una avaluació externa de caràcter formatiu i orientador.
  • Mesura el grau d'assoliment de competències bàsiques en acabar l'educació primària.
  • Facilita informació als centres dels punts forts i febles en l'adquisició de les competències bàsiques de l'alumnat.
  • Constitueix un instrument per a la millora dels resultats de l'alumnat.
  • Afavoreix la transició de l'educació primària a l'educació secundària obligatòria.
  • Permet disposar d'informació sobre el sistema educatiu català.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada